Gratis

Krible krable

Beskrivelse

Et indblik i skovbundens forunderlige verden

Det kilder, summer, kribler og krabler af liv lige for næsen af os. Med lidt tålmodighed og snilde er det bestemt muligt at få øje på de flotte, fascinerende og ikke mindst vigtige væsener. I dette forløb ser vi nærmere på den mangfoldighed af liv, der gemmer sig i og ved skovbunden. Eleverne arbejder med iagttagelser af opbygning, undersøgelser og dyregrupper.  

Aktiviteter

Hvilket dyr er det hurtigste i skovbunden? Klatrer en bænkebider lige så godt som en løbebille? Kan alle insekter flyve? Der er plads til forundring, når vi sammen drager på tur i det grønne. Eleverne indsamler smådyr med fx net og faldfælder. I kan også få hjælp til at lave jeres egne insektsugere – spørg naturvejlederne i god tid før besøget, hvis I ønsker dette. Eleverne skal nemlig selv medbringe enkelte materialer.
Når dyrene er indsamlet, undersøger eleverne det, de har fundet. Det er altid en god ide at tegne dyret – det skærper iagttagelsesevnen og man lægger mærke til nye detaljer og opdagelser. Har du måske styr på, hvor mange ben en bænkebider har? Og hvordan man ser forskel på bier, hvepse og svirrefluer?
Det er også muligt at arbejde med en enkelt gruppe, fx edderkopper, myrer eller dagsommerfugle. Skriv, hvis I ønsker dette, så tilpasser vi indholdet derefter.

Forberedelse

Det er en god ide at øve sig på de forskellige dyregrupper. Hvad kendetegner et insekt? En spindler? I kan også finde og se små film om emnet - fx "Biernes By" eller "Edderskønne Edderkopper" på FIlmcentralen.dk.

Efterbehandling

I kan prøve at lave et nedbryder-zoo, altså en zoologisk have med smådyr. Her kan I undersøge, hvad dyrene spiser, og hvor de foretrækker at gemme sig. I kan fx. lave et terrarium til regorme - så kan I se, hvordan de laver gange og trækker blade med ned. Lav logbog over jeres iagttagelser og husk at sætte alle dyrene ud igen, når I er færdige. Se vejledninger til hvordan I gør under "Undervisningsmateriale"

Formål

Målet med forløbet er, at eleverne fordyber sig i naturens forunderlige detaljer og lærer at undersøge organismer i naturen. De introduceres til enkle, naturvidenskabelige undersøgelser og statistik, og de oplever at kunne anvende færdigheder og viden fra undervisningen i en autentisk ramme.

Kompetenceområde

  • Undersøgelse > Undersøgelser i naturfag,
  • Organismer Modellering > Organismer
  • Perspektivering > Organismer
  • Kommunikation > Formidling.

Lærerrolle

Lave fungerende grupper, hjælpe eleverne til at genkende stof fra undervisningen, være aktivt deltagende og understøtte eleverne i aktiviteterne.

Sted
AQUA Naturfagscenter
Vejlsøvej 55
8600 Silkeborg
Tilmelding
Tlf.nr. 89212173