Kreative maleprocesser - Workshop

Beskrivelse

På denne workshop går vi bag om Asger Jorns kreative eksperimenter og udforsker hans forskellige kunstneriske idéer.

Workshoppen henvender sig til alle, som gerne vil fordybe sig i Asger Jorns kunstneriske univers med legende eksperimenterende skabelsesprocesser.

Workshops ved Museum Jorn er undervisningsforløb, som kombinerer dialogbasede billedsamtaler med værkstedsaktiviteter. Her skaber eleverne deres eget kreative produkt med inspiration fra billedkunsten, som kan opleves på museet.

Aktiviteter

Vi starter med en aktiv omvisning, hvor eleverne gennem skitsetegning og små øvelser bliver fortrolige med Jorns værker og forskellige billedudtryk. Vi undersøger bl.a. princippet omkring "automattegning" og diskuterer flertydigheden i Jorns billeder.

Derefter går vi i værkstedet og afprøver selv to forskellige eksperimenterende maleprocesser - drypmalerier og kugletrillebilleder. Her kan man ikke male forkert! Vi lægger penslen til side og afprøver alternative metoder til at male og skabe billeder. Med udgangspunkt i Asger Jorns luksusbilleder diskuterer vi tilfældighedernes rolle i den kreative proces. Vi undersøger materialernes muligheder og eksperimenterer med vores egne teknikker.

Forberedelse

Vi stiller materialer og forklæder til rådighed, men tag praktisk malertøj med.

Efterbehandling

Malerierne kan eftersendes til skolen, når de er tørre.

Formål

Eleverne får mulighed for at fordybe sig i Asger Jorns kunstneriske univers og blive udfordret med eksperimenterende, legende processer.

Formålet er, at eleverne i mødet med kunsten tilegner sig viden og udvikler kreativitet og indlevelsesevne. Vi skræddersyr altid det faglige niveau til gruppen.

Faglige mål

At tage på guidet tur kan bidrage til at arbejde med flere mål for undervisningen i billedkunst på grundskoleniveau:

Efter 3. klasse:

Eleven

– har viden om farveblanding
– kan samtale om billeders funktion
– har viden om visuelle tegns betydning
– kan samtale om billeders opbygning og indhold
– kan kategorisere billeder efter forskelligt indhold og form

Efter 6. klasse:

Eleven

– har viden om farvelære
– har viden om komposition, materialer og teknikker
– har viden om stilarter og formsprog
– har viden om farvers betydning i en kulturel kontekst
– har viden om billeders kommunikative muligheder lokalt og globalt
– har viden om billeders kommunikative funktion

Valgfag (7.-8. klasse)

Eleven

– har viden om hvilke funktioner og formål et billede kan have
– kan skelne mellem forskellige måder at komponere og layoute billedelementer på
– kan på baggrund af afprøvninger og eksperimenter træffe begrundede valg i billedfremstillingen
– har viden om forskellige typer af afsender og modtagerforhold

Sted
Museum Jorn
Gudenåvej 7-9
8600 Silkeborg
Tilmelding