Gratis

Propaganda, fake news og løgnehistorier

Hvilken historie gemmer sig bag fotoet af protestbanneret?

Beskrivelse

Lad eleverne gribe historien gennem egne fortællinger om fotos og begivenheder fra deres egen skole.

Eleverne får en kort introduktion til Silkeborg Arkiv og de kilder, de skal bruge til at lave en opgave, hvor de får udleveret en avisartikel og et dertil hørende foto om deres egen skole.

Eleverne skal:

  • Sætte sig ind i artiklen, så de ved, hvorfor fotoet blev bragt i avisen.
  • Opdigte to andre historier om fotoet.
  • Vise fotoet til de andre elever og fortælle en rigtig og to falske historier om fotoet.
  • De øvrige elever skal gætte, hvilken af de tre historier, der blev bragt sammen med fotoet.

Formål

Magthaverne bestemmer historien. Eleverne prøver selv, hvad der skal til for at ændre fortællingen om en historisk begivenhed. Kan de få de andre elever til at tro på én af de falske historier om fotoet?

Hvad er en kilde og hvad er en beretning? Hvad fortæller bedst, hvordan tingene faktisk foregik? Kan et foto alene gøre det, eller skal der mere til, hvis vi vil vide, om de fortællinger, der laves i nyhederne, er sande eller falske?

I tillæg får eleverne kendskab til deres egen skoles historie og får perspektiveret sammenhængen mellem fotografier, begivenheder og årstal.

Yderligere information
Aktiviteter

Velegnet i forbindelse med forløb om kildekritik, søgning af viden på nettet, historie forløb hvor probaganda og perspektivering af hvordan fortællinger om vores fælles historie opstår.

Baggrundsviden

Hvem skriver vores historie og danner vores ideer og vores viden om vores historie? Hvor let eller svært er det at give andre en bestemt ide om, hvad et billede fortæller. Hvor god er et billede i sig selv til at fortælle en entydig historie?