Gratis

Litteratur møder programmering

Beskrivelse

Eleverne arbejder med fantasy eller sci-fi genren gennem visualisering af udvalgte scener fra et værk. Eleverne lærer at programmere mikrocomputeren micro:bit til at skabe levende billeder, der i samspil med analoge materialer giver mulighed for at arbejde med miljøbeskrivelser og litterær analyse på en ny måde.

Eleverne får en introduktion til micro:bit og skal herefter selv kode deres egen, som i en kreativ proces indarbejdes i analoge materialer i en visualisering af en udvalgt scene.

Inden workshoppen på biblioteket skal klassen have læst et værk inden for fantasy eller sci-fi genren og arbejdet med genre- og miljøbeskrivelse (lærervejledning udleveres). Biblioteket hjælper gerne med forslag til titler.

 

Formål

  • Eleverne arbejder med miljøbeskrivelser og genfortælling ved hjælp af blokkodning og analoge materialer og opøver det 21. århundredes kompetencer
  • Præsentation af skønlitteraturen på nye måder og understøttelse af eleverne i at arbejde med litteraturen på nye måder
  • Eleverne udvikler kompetencer indenfor programmering og blokkodning i samspil med udviklingen af danskfaglige kompetencer
Tilmelding