MADlejr - en lejrskole med bid i

Beskrivelse

MADlejr skaber rammen og indholdet om en meningsfuld og levende lejrskole

  • MADlejr er et lejrskoleforløb for 6. og 7. årgang, udviklet af Arla Fonden.
  • Med sit fokus på måltidet, råvarer, sundhed, trivsel og bæredygtighed er MADlejr et nytænkende og lærerigt alternativ til den traditionelle lejrskole.
  • MADlejr ligger på Helnæs på Sydfyn og varer i fem dage og afvikles over hele skoleåret.

 

Madlejr handler om maddannelse og madglæde og fokusområderne er:

  • Mad og måltidet. Udvikling af madlavningskompetencer og indsigt i måltidets betydning.
  • Sundhed og trivsel. Indsigt i og bevidsthed om egen og fællesskabets sundhed og trivsel.
  • Natur og bæredygtighed. Indsigt og forståelse af natur, råvarer og ressourceanvendelse.

 

Med andre ord

  • På MADlejr inspirerer vi i fællesskab børn og unge til at blive gode hverdagskokke – med en klar holdning til, hvad de spiser.
  • På MADlejr får de oplevelsen af, at de kan lave mad, og at det er sjovt og vigtigt. Samtidig med at den praktiske madlavning er med til at udvikle den enkelte elev og styrke klassens trivsel og fællesskab.

 

Meget mere end fem dage på MADlejr

MADlejr er et nøje tilrettelagt forløb, hvor elever og lærere bliver involveret i de mange aktiviteter fra start til slut, både FØR, UNDER og EFTER opholdet.

1.    FØR Her sættes ’mad’ og ’sundhed’ på skoleskemaet.

2.    UNDER Eleverne arbejder med måltidet og bliver kloge på råvarer, sundhed og bæredygtighed.

3.    EFTER Eleverne arbejder videre med temaerne, bl.a. via en udfordring, som de får med sig, og på den måde kommer MADlejr forhåbentlig til at sætte sine spor.

 

Madguide - lærere og pædagoger

Hver klasse får sin egen MADguide, som er den madfaglige person, der står i spidsen for aktiviteterne i køkkenet og det praktiske som indkøb m.m. Klassens lærere/pædagog har ansvaret for at lejrskolen bliver en god oplevelse med fokus på trivsel og læring, og at der skabes en sammenhæng mellem FØR/UNDER/EFTER-forløbet. Der skal som minimum deltage to lærere/pædagoger pr. klasse, som aktivt samarbejder med MADguiden i forbindelse med de forskellige aktiviteter.

Formål

Elever, der har været på MADlejr, skal tage hjem med oplevelsen af

  • at de kan lave mad, og at det er sjovt og vigtigt at kunne lave mad.
  • at natur, mad og måltider har betydning for deres hverdag.
  • at det praktiske omkring madlavning og måltid er med til at udvikle egen og klassens trivsel og fælleskab.

 

Den didaktiske ramme

  • Vi tilrettelægger aktiviteter, hvor eleverne afprøver, eksperimenterer og reflekterer.
  • Vi involverer og udfordrer eleverne i aktiviteter, hvor alle sanser sættes i spil.
  • Vi sætter en ramme, der styrker og udvikler den enkelte og fællesskabet.

 

Sted
Helnæs Byvej 53
5631 Ebberup
MADlejr

MADlejr, Helnæs Byvej 53, 5631 Ebberup

Yderligere information
Aktiviteter

MADlejr er et læringsforløb, hvor klassen arbejder med fokusområderne FØR, UNDER og EFTER MADlejr. Forløbet er bygget op over et undervisningsmateriale, læringsmål, program og en menuplan. Program og menu er fastlagt, og omdrejningspunktet er mad og måltidet. Vi laver alt maden fra bunden - og eleverne får indsigt, erfaringer og forståelse af at tilberede alle døgnets måltider. En del af den mad, de fremstiller, er uden opskrifter. Målet er, at eleverne skal have en forståelse af, hvad der skaber en ret og et måltid, så de nemmere kan overføre deres læring til hjemmet. Vi arbejder med smag og sanselighed, så elever i den uge de er på MADlejr udvikler deres madmod og får et øget ordforråd om mad, og derved spiser mere varieret. Vores tilgang til sundhed er, at sundhed er noget, vi gør og taler mindre om. Sundheden skabes i køkknet og de valg, der træffes her, så vi kan nyde den mad, der kommer på bordet.

Udover arbejdet med maden og måltidet er der i programmet andre aktiviteter, der bidrager til en øget forståelse af den mad, vi spiser:

  • Besøg af en naturvejleder.
  • Besøg hos den lokale mælkebonde.
  • Fiskeøvelse, hvor hver elev renser og ordner en fladfisk.
  • Høneøvelse, hvor eleverne oplever, hvordan en høne ser ud inde bag fjer, skind og ben.

Når klassen kommer hjem fra MADlejr, skal de arbejde videre med opgaven i ELEVHÆFTET, og den UDFORDRING klassen får med hjem af deres MADguide. Udfordringens ramme er en aften med forældrene - indholdet vælges af klassens lærere sammen med MADguiden,

Resultaterne af UDFORDRINGEN og opgaven skal lægges op på MADbloggen på www.madlejr.dk.

 

Undervisningsmateriale
MADlejr har udviklet sit eget undervisningsmateriale og læringsmål, der skaber rammen om forløbet FØR- UNDER og EFTER MADlejr. Lærerhæfte:
Elevhæfte:
Læringsmål:
Program:
Menu_sommerhalvår: